Bugün 50 ülkede, 130 farklı dalda 2.500’den fazla şirket çoktan B Corp topluluğuna katıldı. Bu şirketler, özel bölümün yalnızca dünyanın en yeterli olmak değil, dünya için de en uygunu olmak için rekabet etmelerini teşvik ediyor ve tek bir gaye uğruna çalışıyorlar: güzel olan kazansın!
“İyi” Olan Kazansın!
Hem finansal hem de marka ve prestij pahası manasında değerli olan kazanımlar…
İş dünyası en şiddetli çevresel ve toplumsal problemlere daha fazla tahlil geliştirerek kazanacak. Biliyoruz ki muvaffakiyetin yalnızca yüksek bilanço kıymetinden ibaret olmadığı günümüzde “iyi” olan her vakit kazanır; çalışmak için en beğenilen marka olmak, paydaşların duygusal bağlılık hissettiği ve herkes için bedel önerisi (value proposition) olan bir marka olmak, başarınızı belirleyen kıymetli faktörler.
B Corp topluluğu markanız için ortaya koyması güç olanı göstermeniz için size yardımcı oluyor: Dünya için yarattığınız kıymeti.
Ekonomideki kıt kaynaklar sorunsalı gün geçtikçe somut bir hal alıyor. Lineer iktisadın gereklerinden biri olan “üret-tüket-at” döngüsü, gezegendeki kıt kaynakların korunmasında hükümetlerin yetersiz kaldığını, iş dünyasının da sürdürülebilir bir iktisat modeline geçmesi gerektiğini gözler önüne seriyor. Global gelirlerin %80’i ve istihdamın yaklaşık %70’ten fazlasını elinde bulunduran kurumsal dünya, sürdürülebilir iktisat modeline geçişin kıymetli bir organı olarak öne çıkıyor. Hükümetler her yıl açıkladıkları kalkınma raporlarında, kimi şirketler ise tekrar gözden geçirme toplantılarında artık daha çok ekolojik istikrara, adil ticarete, sürdürülebilirliğe yer veriyor. Her yıl sorumlu iş modelleri ortaya koyan şirket sayısı artıyor. İş dünyasındaki bu dönüşüm ise iktisat kurallarını tekrar yazmamız gerektiğini ortaya koyuyor. Bugün içinde bulunduğu gezegene karşı kendini sorumlu hisseden, yatırım ve amaçlarını bu doğrultuda oluşturan şirketleri ortak paydada buluşturan bir topluluk var: B Corp!
Nedir B Corp?
B Corp’lar, kâr emeli güden fakat tek emeli kârlılık olmayan, lokal iktisat ve adil ticarete kıymet veren, topluluğun ve etrafın faydasına yarar ortaya koymayı hedefleyen şirketleri bir ortaya getiren bir topluluktur. Küresel bir hareket olan Benefit Corporations ya da B Corp’lar, dünyanın en uygunu olmayı değil, dünya için en iyiyi istiyor.
Şirketler, her yıl ayrılan reklam bütçeleri ve toplumsal medyanın gücü sayesinde insanları etkileme konusunda kıymetli bir yere sahip. İş dünyasındaki dönüşüme öncülük eden B Corp’lar, hissedarlar yerine paydaşlara hizmet eden yeni bir iktisat modeline geçmeyi hedefliyor.
Bu topluluk sayesinde;
Ortak paydada bir ortaya gelen şirketler rekabet yerine iş birliğine girişiyor.
Bilinçli tüketiciler sayesinde marka bedellerini artırıyorlar.
Sorumlu iş modelleri ortaya koyarak farkındalığın artırılmasına öncülük ediyorlar.
Adil çalışma koşullarının oluşmasına katkı sağlıyorlar.
Gezegen için yarar kültürünün yaratılmasına imkan sağlıyorlar.
İş dünyasında sürdürülebilir iktisat modeli oluşturulmasının teşvik edilmesini sağlıyorlar.
Gelecek jenerasyonlar için sorumluluk hissediyorlar.
Küresel ekonomiyi düzgün olan için kullanıyorlar.
Bilinçli tüketimin artırılması, sorumlu ve şeffaf kurum kültürünün teşvik edilmesi konusunda öncülük ediyorlar.
B Corp Sertifikası nasıl alınıyor? – B Lab
Farklı bir iktisat modeline duyulan muhtaçlık ile 2006 yılında, tesir odaklı şirketlerin emniyetli kıymetlendirme araçları aracılığı ile sertifikalandırılması emeli B Lab’ı ortaya çıkardı. Bağımsız ve kâr emeli gütmeyen bir kuruluş olan B Lab, topluluğa katılmak isteyen şirketler için birtakım kriterler öne sürüyor. Toplumsal ve Çevresel Performans, Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik üzere alanlarda belirlenen standartları karşılayabilen şirketler B Corp Sertifikası almaya hak kazanıyor.
B Corp olmak için başvuran şirketler temel alanlarda değerlendirmeye tabi oluyorlar: Kurumsal İdare, Çalışanlar, Toplum, Etraf ve Müşteriler. B Tesir Değerlendirmesi (BIA) olarak bilinen bu değerlendirmede, 200 puan üzerinden 80’in üzerinde puan alan şirketler bu onur nişanını hak etmiş oluyor. Topluluğun çıkış noktalarından biri de sürdürülebilirlik olduğu için şirketler her 3 yılda bir performans değerlendirmesinden geçiyor. Bu manada B Corps Sertifikası, işlerinizi etik kurallara uygun olarak yürüttüğünüzün memleketler arası bir ispatı oluyor. Bugün 86 ülkede 158 farklı bölümde 5.996 şirket B Corp olmanın haklı gururunu yaşıyor.
Türkiye’de B Corp hareketi, B Lab tarafından sertifikalandırılmış bir danışmanlık şirketi olan S360 ve Mikado Consulting tarafından gerçekleştiriliyor. S360 ve Mikado Consulting, yeterlinin peşinde koşan mahallî şirketleri global B Corp hareketi ile tanıştırmayı ve şirketlere B Corp Sertifikası alma yolunda takviye olmayı hedefliyor.
B Corp’ların hikayeleri
Reflect Studio, BIA: 98,5
2019 yılından bu yana B Corp sertifikalı olan İstanbul merkezli Reflect Studio, dokumacılık kesiminde şeffaf ve izlenebilir siyasetler ile sürdürülebilir bir marka yaratmayı hedefliyor. Tedarik zincirinde çalıştığı tüm paydaşlarının BSCI sertifikalı olmasına dikkat eden Reflect Studio, adil çalışma koşullarını önemsiyor. Seri üretim ve çok tüketimin önüne geçmeyi hedefleyen markanın tüm eserleri sıkı kontrollere tabi tutularak alınan GOTS ve GRS sertifikalı. Organik koton kullanımına geçiş ile birlikte karbon ayak izini %51 azaltan marka, sıfır azot oksit kullanımı ile her 1 tonluk pamuk üretiminde 340 kg CO2’ye eş bedel sera gazını azaltarak toplam emisyonu yarıya indirebilmeyi sağladı.
Ben & Jerry’s, BIA: 110
Pozitif bir tesir yaratan bir öbür B Corp, Amerikan menşeili dondurma, dondurulmuş yoğurt ve sorbe üretimi yapan Ben & Jerry’s. 2012 yılında B Corp Sertifikası alan Ben & Jerry’s, GDO’lu yem tüketmeyen ve ineklerde daha sonra çeşitli hastalıklara sebep olan sentetik büyüme hormonu olarak bilinen rBGH’yi kullanmayan çiftliklerden alımlarını yapıyor. Üretimde doğal kaynaklara yer veren marka, şeffaflığı ve hesap verebilir olmayı çok önemsiyor.
The Body Shop, BIA: 82,6
İyi, adil ve hoş olan ismine savaşmak için kurulan The Body Shop, 2019 ylında B Corp olarak misyonuna kaldığı yerden devam ediyor. The Body Shop kurucusu Dame Anita Roddick şirketlerin toplumu hayal edebilecekleri her halde değiştirme kapasitesine sahip olduğuna inanıyor. Marka, hoşluk sanayisinin yıllardır oluşturmaya çalıştığı hoşluk kalıplarını yine tanımlama yolunda epey dikkat cazibeli ataklar yapıyor. Hoşluğu; müspet güç, öz hürmet ve iç hoşluk olarak gören marka, insanların gerçeği yansıtmayan “yaşlanma karşıtı” üzere sloganların peşine takılmamasını ve herkesi vücudunu sevmeye, kendini olduğu üzere kabul etmeye davet ediyor.
Küresel plastik krizi ve sürdürülebilir ambalaj konusunda da epeyce tesirli iş modelleri üreten marka, 2019’dan bu yana tekrar doldurulabilir paketleme stratejisi ile birlikte yaklaşık 21 ton plastiğin Noel armağanlarından kaldırılmasını sağladı.
TONY’S Chocolonely, BIA: 125
Amsterdam’ın sevilen çikolata markası TONY’S Chocolonely, kakao sanayisindeki sömürüye dikkat çekmek için savaşıyor. Kakao sanayisini değiştirme fikri ile 2005 yılında dala giriş yapan marka, 2013 yılında B Corp Sertifikası almaya hak kazandı. Marka, kakao çekirdeklerinin çoğunlukla toplandığı Batı Afrika’da yaygın olan yasa dışı çocuk personel ve köle tertibine karşı “Kölesiz Çikolata” sloganı ile çıkış yapıyor. Bölümdeki adaletsiz dağılımı vurgulamak için eşit bölünemeyen çikolata barlarını, kesimdeki tasa verici durumu simgeleyen kırmızı parlak ambalajlarda sergiliyorlar.
Daha pek çok öyküler barındıran B Corp hareketi, topluma, etrafa yarar sağlayarak da şirketlerin kârlılık emellerini yerine getirebildiklerinin en hoş örneklerinden. Daha ayrıntılı bilgiye ve şirketlerin yarattığı olumlu tesirlere link üzerinden ulaşabilirsiniz.